3. Adakah pembukaan kaunter melibatkan semua urusniaga? Open
Perkhidmatan Kaunter JPJ:
- Pembaharuan Lesen Kenderaan Motor (LKM) kenderaan perdagangan sahaja TERMASUK kenderaan teksi , kereta sewa dan e-hailing;
- Pembaharuan Lesen Memandu Malaysia dan Lesen Vokasional (GDL dan PSV) bagi pemandu kenderaan perdagangan sahaja TERMASUK teksi dan e-hailing;
- Penyelesaian senarai hitam dan pembayaran saman dengan urusan seperti perkara 1 dan 2 dan persendirian bagi kes yg telah disenarai hitam (kes DNAA);
- URUSNIAGA jual beli, daftar kenderaan jual-beli, tukar hak milik kenderaan SELAIN DARIPADA KENDERAAN PERDAGANGAN DILAKSANAKAN secara atas talian menerusi sistem e-daftar atau MySIKAP atau platform rakan niaga KECUALI urusan mendapatkan/cetakan VOC dan ID Awam untuk akses kepada sistem MySIKAP. Sekiranya proses urusniaga melibatkan Kenderaan Perdagangan telah boleh dilaksanakan di atas talian, maka ianya juga perlu turut dilaksanakan sepenuhnya di atas talian menggunakan platform berkenaan.
- URUSAN persendirian seperti membaharui LKM, CDL, bayaran kompaun, tukar hak milik DILAKSANAKAN secara atas talian;
- Urusan PERTUKARAN/conversion lesen memandu negara asing ditangguhkan;
- Semua urusan melibatkan individu persendirian dilaksanakan secara atas talian sama ada menggunakan MySIKAP atau platform rakan niaga.
Perkhidmatan APAD:
- Permohonan membaharui
- Permohonan semula
- Permohonan melesenkan kenderaan mengikut surat tawaran kelulusan
- Serahan dokumen kelulusan
- Permohonan kad pemandu
- Permohonan Baharu
- Permohonan UbahSyarat
Perkhidmatan LPKP Sabah & Sarawak:
- Memperbaharui lesen
- Permohonan semula (untuk lesen yang tamat kurang dari 24 bulan sahaja)
- Cetak lesen
- Ubahsyarat lesen
- Permohonan kad pemandu
Posted 2 years agoby altfatech
#141151 viewsEdited 2 years ago