Bahagian Khidmat Pengurusan
Pengenalan
Merancang halatuju, memberi khidmat nasihat dan mentadbir hal ehwal khidmat pengurusan agar memenuhi misi, visi dan nilai bersama Agensi Pengangkutan Awam Darat.
Bahagian Khidmat Pengurusan.
- Merangka pengurusan sumber manusia dan pembangunan organisasiagar berupaya memenuhi misi, visi dan nilai bersama Agensi;
- Merangka, menganalisa dan memantau pengurusan kewanganagar efektif dan efisyen dalam memenuhi misi, visi dan nilai bersama Agensi;
- Merancang dan memantau hal ehwal pentadbiran dan khidmat sokonganagar memenuhi misi, visi dan nilai bersama Agensi.
UNIT PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
- Merancang dan menyelaras hal-hal berkaitan pengurusan perjawatan dan perkhidmatan melibatkan urusan pengambilan, pelantikan dan peletakan jawatan mengikut prosedur yang terkandung dalam Peraturan-peraturan pegawai awam dan Pekeliling-Pekeliling yang berkaitan bagi kakitangan di bawah bidang kuasa Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).
- Merancang dan menyelaras urusan kemajuan kerjaya dan prestasi kakitangan.
- Menyelaras, mempertimbang dan menguruskan urusan melibatkan imbuhan, saraan dan pemberian ganjaran kakitangan.
- Merancang dan menyelaras pengurusan program latihan (kursus, bengkel, seminar, ceramah dan taklimat) secara anjuran jabatan atau kerjasama dengan Kementerian Pengangkutan, Jabatan dan Agensi Kerajaan yang lain.
- Merancang dan menyelaras serta melaksanakan aktiviti pemantapan hubungan kerja melalui Program Pembangunan Organisasi berdasarkan perbincangan dan keperluan merangkumi aspek pembangunan, penambahbaikan kebajikan pekerja, pemulihan dan intervansi.
- Merancang dan menyelaras dalam hal ehwal pembangunan organisasi meliputi urusan permohonan pewujudan, pemansuhan, penggredan semula jawatan dan penyusunan semula organisasi di agensi.
- Mengkoordinasi dan menguruskan urusan-urusan terkait hal-hal pemantapan integriti kakitangan dan organisasi.
UNIT KEWANGAN, HASIL DAN PEROLEHAN
Menguruskan hal ehwal belanjawan Agensi:
- Urusan Permohonan Belanjawan Mengurus APAD.
- Pengagihan belanjawan dan perancangan perbelanjaan.
- Memantau serta menyediakan Laporan Prestasi Perbelanjaan Mengurus Bulanan dan Laporan Unjuran Perbelanjaan Suku Tahun.
Melaksanakan pengurusan bayaran, kawalan perbelanjaan dan perakaunan;
- Menguruskan semua proses bayaran bagi memastikan bil tuntutan dibayar tidak lewat dari tujuh (7) hari (dokumen lengkap).
- Memproses dan mengemaskini gaji, emolumen dan elaun kakitangan APAD bertaraf tetap, kontrak dan sambilan.
- Menguruskan laporan penyata kewangan APAD dan dikemukakan kepada Kementerian.
- Menguruskan dan menyelenggara sebarang Akaun Amanah dan Deposit (Jika Ada).
Melaksanakan pengurusan perolehan dan kontrak Agensi;
- Menyediakan perancangan perolehan Jabatan secara tahunan mengurussetiakan proses perolehan secara tender dan sebutharga.
- Menguruskan proses kelulusan eGPA (pengecualian khas MOF berbelanja diluar tatacara perolehan berkuatkuasa).
- Mengemaskini maklumat perolehan di dalam sistem MyGPIS.
Melaksanakan pengurusan hasil dan terimaan;
- Memantau dan merekod penerimaan hasil bagi APAD.
- Merekod dan mengeluarkan resit terimaan.
- Menyediakan penyata pemungut dan memperakaunkan wang/cek/bank draft/wang pos di bank.
Melaksanakan tadbir urus kewangan mengikut peraturan Kerajaan.
- Mengurusetiakan mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan Akaun (JPKA).
- Menyediakan Laporan Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan Akaun (JPKA).
- Melaksanakan Naziran Kewangan ke atas APAD Wilayah dan Cawangan.
- Menjadi penasihat dan perunding kepada APAD berkaitan dasar-dasar dan peraturan-peraturan berkiatan dengan Kewangan.
UNIT PENGURUSAN PENTADBIRAN
Urusan pentadbiran aset alih kerajaan;
- Mendaftar aset-aset alih jabatan berpandukan kepada tatacara pengurusan aset alih kerajaan;
- Merekod pergerakan aset-aset alih jabatan berpandukan kepada tatacara pengurusan aset alih kerajaan;
- Melupuskan aset-aset alih jabatan berpandukan kepada tatacara pengurusan aset alih kerajaan mengikut keperluan; dan
- Melaksanakan proses pemeriksaan aset alih kerajaan sepanjang tahun.
Urusan pentadbiran stok dan stor kerajaan;
- Menjalankan penerimaan stok jabatan berpandukan kepada tatacara pengurusan stor kerajaan;
- Mendaftar stok yang diterima berpandukan kepada tatacara pengurusan stor kerajaan;
- Merekod pergerakan keluar masuk stok di stor jabatan berpandukan kepada tatacara pengurusan stor kerajaan;
- Melupuskan stok jabatan berpandukan kepada tatacara pengurusan stor kerajaan mengikut keperluan; dan
- Melaksanakan proses verifikasi stor kerajaan.
Menganjurkan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Alih Kerajaan (JKPAK) peringkat Jabatan secara suku tahunan;
- Pelaporan JKPAK ke JPKA jabatan dan JKPAK peringkat Kementerian;
- Menyelenggara aset-aset yang memerlukan penyelenggaraan berjadual;
- Melaksanakan perolehan aset jabatan mengikut keperluan; dan
- Melaksanakan perolehan stok jabatan mengikut keperluan.
Mentadbir pengurusan fasiliti;
- Menganjurkan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Alih Kerajaan (JKPAK) (Fasiliti) peringkat Jabatan secara suku tahunan;
- Menyelaras kontrak sewaan premis jabatan;
- Memantau penggunaan utiliti di semua premis jabatan;
- Melaksanakan kerja-kerja penyelenggaraan fasiliti secara berkala;
- Melaksanakan kerja-kerja pembaikan fasiliti mengikut keperluan;
- Melaksanakan kerja-kerja ubahsuai fasiliti mengikut keperluan;
- Memastikan kebersihan fasiliti jabatan melalui lantikan kontraktor pembersihan;
- Menyelaras urusan pembukaan, penutupan serta pemindahan premis-premis jabatan; dan;
- Membantu menyelaras urusan pembayaran sewaan, bil-bil serta lain-lain komitmen bayaran dibawah fasiliti jabatan.
Mentadbir pengurusan kenderaan Agensi;
- Merancang, merekod dan memantau pergerakan pemandu dan kenderaan jabatan secara harian;
- Menyelenggara buku log, penggunaan kad bayaran tol tanpa resit (KBTTR) dan kad inden minyak secara bulanan;
- Melaksanakan penyelenggaraan kenderaan jabatan secara berjadual;
- Melaksanakan perolehan pembaikan kenderaan jabatan;
- Menyemak serta memantau saman trafik bagi kenderaan jabatan;
- Menyelaras lantikan pemandu eksekutif dan pegawai kenderaan jabatan;
- Memastikan kebersihan kenderaan jabatan dijaga sepanjang masa;
- Melakukan pemeriksaan mengejut terhadap kenderaan jabatan sekurang-kurangnya sekali setahun; dan
- Menguruskan hal ehwal berkaitan kemalangan kenderaan jabatan.
Mentadbir pengurusan keselamatan;
- Menyelaras urusan perkhidmatan kawalan keselamatan pejabat;
- Mengawal pergerakan pelawat dan kakitangan ke premis jabatan;
- Menyelaras lantikan Pegawai Keselamatan Jabatan, Penolong Pegawai Keselamatan Jabatan bagi pematuhan terhadap Arahan Keselamatan CGSO;
- Menyelaras SOP kebakaran dan kecemasan jabatan melalui lantikan Floor Safety Manager (FSM), ujian penggera kebakaran dan fire drill; (ERT).
- Melaksanakan perolehan peralatan keselamatan bagi kegunaan jabatan; dan
- Melaporkan kepada pihak PDRM atau mana-mana pihak berkuasa berkaitan jika terdapat ancaman terhadap keselamatan jabatan.
Mentadbir pengurusan rekod;
- Melantik Pegawai Pengelas dan Pendaftar Rahsia Rasmi jabatan;
- Merekod dokumen menggunakan rujukan fail berdasarkan kepada no rujukan Arkib Negara dan CGSO;
- Merekod pergerakan keluar masuk surat-surat rasmi jabatan;
- Menyelaras urusan penghantaran dokumen rasmi jabatan secara serahan tangan dan pos;
- Menyimpan dokumen-dokumen jabatan mengikut tatacara pengurusan dokumen kerajaan;
- Melupuskan dokumen-dokumen jabatan mengikut tatacara pelupusan rekod rasmi kerajaan mengikut keperluan; dan
- Melaporkan kepada pihak berkuasa yang berkaitan berkenaan kehilangan dokumen rasmi kerajaan.
Menguruskan hal ehwal perkhidmatan sokongan kepada Agensi;
- Menyelaras serta melaksanakan perolehan perkhidmatan mesin penyalin;
Menyelaras serta melaksanakan perolehan perkhidmatan QMS; - Membantu berkaitan urusan pentadbiran bagi majlis-majlis rasmi jabatan;
Menjadi urusetia bagi pengendalian risiko dan bencana bagi jabatan; - Menyediakan anggaran bajet perbelanjaan mengurus jabatan bagi skop bekalan, perkhidmatan, sewaan, penyelenggaraan dan aset; dan
- Melaksanakan perolehan pakaian seragam jabatan.