facebook

twitter

instagram

youtube

linkedin

tiktok

telegram

Program Transformasi Bas Berhenti-Henti (SBST)

Pengenalan Program Transformasi Bas BerhentiHenti (SBST))

  • Merupakan inisiatif bagi menambah baik perkhidmatan bas dari aspek kemampanan, keboleharapan (reliability) & meningkatkan penggunaan pengangkutan awam

  • Program SBST yang dibiayai oleh Kementerian Pengangkutan Malaysia dan dikawalselia oleh Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) telah dilaksana di ibu-ibu negeri di Semenanjung Malaysia seperti Kangar, Seremban, Ipoh, Kuala Terengganu, Johor Bahru dan Melaka.

  • Dikenali dengan jenama perkhidmatan myBAS sebelum ini, perkhidmatan bas di bawah program SBST dijenamakan semula sebagai BAS.MY sempena pengenalan reka corak bas berwarna merah jambu yang ceria dan menarik.

Image
Image

Objektif SBST

Satu inisiatif bagi menyediakan perkhidmatan bas berhenti-henti yang efisien dan boleh diharap serta dapat membudayakan pengangkutan awam.

Pengenalan BAS.My Melaka

BAS.MY Melaka adalah program transformasi perkhidmatan bas berhenti-henti (SBST) yang telah mula beroperasi pada 1 Mei 2024. Program ini adalah hasil inisiatif Kerajaan Persekutuan di bawah Kementerian Pengangkutan (MOT) dan dikawal selia oleh Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) dengan kerjasama Kerajaan Negeri Melaka.

Image
Image

Laluan BAS.MY Melaka

Perkhidmatan BAS.MY Melaka merupakan pengangkutan awam terkini yang terdiri daripada 19 laluan di sekitar koridor Melaka merangkumi Alor Gajar, Jasin dan Melaka Tengah.

Senarai Laluan Terminal Melaka Sentral

Senarai Laluan Feeder / Terminal Alor Gajah / Terminal Masjid Tanah / Terminal Jasin

Produk Pas Perjalanan BAS.MY

  1. Pas Perjalanan Tanpa Had

    Pas Perjalanan Tanpa Had bernilai RM50 untuk tempoh 30 hari. Pendaftaran & langganan dengan menggunakan MyKad/MyTentera. Pas perjalanan Tanpa Had membantu menjimatkan kos perjalanan penumpang BAS.MY

  2. Kad Konsesi

    Kad Konsesi adalah kad khusus untuk kategori Orang Kelainan Upaya (OKU) yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM). Warga emas berumur 60 tahun keatas dan pelajar sekolah berumur 7 hingga 17 tahun. Golongan ini akan menikmati manfaat tambang percuma perkhidmatan BAS.MY.

Image
Image

Kekerapan BAS.MY Melaka

  1. 30-60 Minit - Laluan feeder atau permintaan sederhana.

  2. 120 Minit - Laluan luar bandar.

KPI Perkhidmatan BAS.MY Melaka

  1. Ketepatan Masa

    Ketepatan masa merujuk peada keupayaan perkhidmatan untuk berlepas mengikut jadual yang ditetapkan. BAS.MY komited untuk menepati masa menunggu yang minima bagi penumpang dengan pengurusan masa yang cekap (real time tracking). Matlamat ini adalah untuk meastikan perjalanan penumpang tidak terganggu dan tiba di destinasi pada masa yang diharapkan.

  2. Kepatuhan Laluan

    Kepatuhan laluan meliatkan pematuhan perkhidmatan kepada laluan yang telah ditetapkan. Ini penting untuk memastikan penumpang tiba di destinasi yang dirancang tanpa gangguan. BAS.MY mengekalkan laluan yang efisien dengan pemantauan laluan berterusan.

Image
  • Modified on: 30 Oct 2024
  • Print
  • 703
logo

Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD),
Aras G, M, 19 dan 20 Menara Tun Ismail Mohamed Ali,
No. 25 Jalan Raja Laut,
50350 Kuala Lumpur

+ Telefon Umum : Klik Sini

Best viewed using 1980 x 1080 resolution, Mozilla Firefox browser, Chrome & Safari

Today 257

Yesterday 823

Week 7772

Month 9663

Number of Visitors: 1215382

  • Last Updated :06 November 2024.